Nieuws

Yoga nidra lessen

Komend seizoen geef ik weer een aantal yoga nidra lessen op vrijdagavonden van 19.30 tot 21.00 uur.  Dit najaar is er een les op vrijdag 29 oktober en een les op vrijdag 26 november

Yoga nidra is een techniek om het lichaam tot rust te brengen. Men noemt het ook wel yoga van de slaap. Het is ontstaan vanuit het inzicht dat je in je slaap kan leren, je spanningen aan kunt raken, waardoor er verandering of oplossing van spanning ontstaat.
Tijdens yoga nidra verblijf je in het stadium tussen waken en slapen. Je lichaam is volkomen in rust, slaapt als het ware, maar je geest blijft helder. 
We starten de avond met een zachte yogales, we doen rustige staande, zittende en liggende yoga-oefeningen. Dan volgt een korte uitleg en de yoga nidra les zelf, die ongeveer 35 minuten duurt.
Elke les heeft een apart thema, zodat je de lessen ook als serie kunt volgen. 

De eerst komende yoga nidra is op vrijdag 29 oktober, van 19.30 tot 21.00 uur. En heeft als thema, verbinding met jezelf

Adres:
Nieuwstraat 55 , Deventer
Kosten: € 12,50 of een strip van je strippenkaart
Opgeven: yogacharlotte@gmail.com.

 

Critical alignment yoga en yoga aplomb

Na mijn opleiding bij Amithaba heb ik een bijscholing in Critical alignment yoga gevolgd. Het is een methode ontwikkeld door Gert van Leeuwen, die als doel heeft vervormingen in de wervelkolom op te heffen en de natuurlijke houding te herstellen. De methode richt zich niet op de grote spieren, maar op het skelet en de dieper gelegen houdingsspieren.  Het accent ligt meer op het ontdekken van de spanningsplekken in het lichaam en die trachten los te laten dan op ontspanning alleen.

Critical alignment sluit goed aan op de opleiding die ik bij Maartje van Hooft gevolgd heb. Want ook daar lag de nadruk op een goede houding en uitlijning.  Maartje noemt dat ‘in je as zijn’ of op zijn Frans aplomb. Als je in je as bent, dan kan de energie vrij door je lichaam stromen en kun je rust ervaren in je lichaam. De buik is licht aangespannen, de billen en de bekkenbodem (achter) juist ontspannen. Dat geeft een gevoel van stevigheid, met je voeten op de grond zijn en ruimte om te ademen. 

Zowel Gert van Leeuwen, als Maartje van Hooft zijn van mening dat de natuurlijk stand van de ruggewervel, een J-vorm heeft, met een kleine holling helemaal onderin de rug, waarboven de rug zich recht op strekt. Net als bij jonge kinderen en inwoners van Azië en Afrika.

In mijn lessen gebruik ik de yogastrip, om vervorming in de bovenrug tegen te gaan en een dunne of dikke rol om de souplesse in onderrug  en bovenrug te vergroten. En die oefeningen bereid ik voor en wissel ik af met oefeningen uit de aplomb yoga, die zachter zijn, maar heel effectief.